חיפושדלג על חיפוש

פרמה גורי בע"מ - עמוד הבית

פרמה גורי - חלק מהטבע שלך pharma guri - coming from nature
חיפושדלג על חיפוש
דלג על

אומנות הראיון הטיפולי

טיפול בפרחי באךדפנה ארליך,
מטפלת בפרחי באך, ברפואה סינית ((Dipl.Ac.CH ( I.A.TCM), ורפלקסולוגיה
מקיימת סדנאות אימון למטפלים הכוללים עבודה פרטנית מול מצלמה במעגל סגור
dafna-e@013.net
052-6067007

כמה פעמים הרגשתם שאין לכם קצה חוט להמשיך את השיחה עם המטופל ? שתגובת המטופל רמזה לכם לא להמשיך לשאול ? שלא השתכנעתם ממה שאמר המטופל ולכאורה אין שום סיבה?  יצירת הדיאלוג הנה מרכיב קריטי בתהליך הטיפולי להשגת מידע, העלאת סוגיות שעולות במהלך הטיפול ולבניית האמון עם המטופל.  ישנם טיפולים בהם הדיאלוג הנו מהות הטיפול כולו. במאמר אסקור בקצרה את מרכיבי התקשורת הבינאישית ואת פוטנציאל ההסתבכות שטמון בה. לאחר מכן אתמקד בסוגי השאלות האפשריות במהלך השיחה הטיפולית והעיתוי לשימוש בהן. שאילת שאלות היא כלי עוצמתי גם לשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות ( שיטת ה"עבודה" של ביירון קייטי מוכיחה את זה כבר עשרים ושש שנים).

כדי להעמיק ביסודות הדיאלוג , נתחיל ראשית, בלהבין מהי תקשורת בינאישית.
ככלל, המטופל משדר ומנגד נקלטים מסרים אצל המטפל (דינאמי). קיימות לפחות שלוש דרכים לשדר מסרים: באמצעות מסר מילולי, הבעה דרך שפת גוף או כתיבה וציור. במקביל,  לקלוט מסרים יכול האדם באמצעות הקשבה, ראייה ולא חשוב פחות, תחושה.
מטפל, כדאי שיהא מיומן בקליטת כלל המסרים המועברים אליו ע"י המטופל. אבל האם תמיד השידור ברור לנו כמטפלים?
לא פשוט לקלוט את כל הערוצים במקביל, ישנם אנשים שמשדרים מסרים הפוכים בכל ערוץ.  בנוסף קיימים פערי תרבות, לדוגמא, מה מסמל הנד ראש ? הפרעות תקשורת יכולות להיות גם על רקע של פער בידע של שפה, ידע על תקופה, מחלה, ניסיון חיים או מערכת ערכים שונה. לדוגמא, איחור או עיכוב בהגעה לטיפול?

אחרי שהתמודדנו עם הרעשים בתקשורת נותר לצלוח מכשול נוסף, תהליך הערכה בינאישי שרובנו מבצעים באופן אוטומאטי במהלך הכרות עם אדם חדש. התהליך הוא הדדי כמובן ועלול ליצר שובל של רעשי תקשורת נלווים. חשוב להיות מודע לתהליכים טבעיים שהמוח שלנו מקיים באופן אוטומאטי ולנסות לווסת את השפעתם ככל הניתן כאשר אנחנו בשלבי האבחון:
התהליך הטבעי הראשון הוא הפעלה אוטומאטית של הסטריאוטיפים הטבועים בנו: תיוג על פי עדה, מקצוע בו המטופל עובד, סממנים חיצוניים כגון בגד קרוע\ קעקועים, איפור.

הסלקציה הנה תכונה אנושית טבעית נוספת בה המטפל ישים דגש על תכונות שחשובות לו וייטה להדגישם אצל המטופל, כמו כן, נושאים אשר הינם "רגישים" אצל המטפל, יבלטו לעיניו יותר באבחון המטופל.
לבסוף, התהליך שקרוי הכללה גורם לנו להסיק מתכונה אחת על תכונה אחרת, לדוגמא, אם המטופל כעסן, הוא גם נוטה לעסוק בשנאה.
אם כך, הפרעות בתקשורת לצד תהליכים טבעיים שמתקיימים במוח, עלולים להיות מוקש בדרכו של המטפל לזהות את מקור הבעיה והם חלק מהסיבה לשאול שאלות. ומה עם המטופל ? שאלות מסוימות עשויות לקדם אותו בתהליך הריפוי, לתת פתח לאמור דברים, להתחייב להם, לראות אותם באור שונה .

הסיבה העיקרית לשאול שאלות היא כדי להבין את הסיטואציה הקיומית והנוכחית של המטופל.
חשוב לציין שבטיפול ברפואה סינית לדוגמא, להבדיל משיטת האבחון הקלאסית בפרחי באך, יש למטפל מספר טכניקות פיזיות לאבחון ביניהן ניתן למנות את הדופק ,בחינת אברי הגוף ומצב חומרי הגוף. בנוסף, ניתן לבצע אבחון בטן לאברי הגוף, אבחון הלשון, אבחון פנים ועוד. שאילת שאלות חשובה מאוד לקבלת עובדות על מצבו הפיסי של המטופל ועל תחושותיו (סימנים / סימפטומים). האבחון אינו מוגבל לרמה הפיסית בלבד, הוא מאפשר הצצה לעולם המנטאלי והרגשי של האדם.

האם עדיף להשתמש בטכניקות אבחון אחרות טרם התשאול ? האם אבחון בערוץ מילולי בלבד מאפשר לנו להישאר ממוקדים או לחלופין מגביל אותנו ? אבחון במספר אופנים עשוי לפתור את הבעיה אותה הצגתי קודם, פער בין מה שהגוף "מספר" לנו לבין מה שעולה בשיחה. באופן אישי, כאשר אני מוצפת באינפורמציה או כאשר מטופל מביא אינפורמציה סותרת, אני מעדיפה לנוע בין טכניקות האבחון כדי לקבל משנה תוקף למה שהבנתי או להפריך.  ככל שרמת המיומנות בנטרול הפרעות תקשורת גבוהה יותר כך יכול המטפל לסמוך יותר על התשאול כטכניקה עיקרית ולהיתמך בטכניקות נוספות במידת הצורך.
התשאול

התשאול אינו בר החלפה בשום שלב של הטיפול היות והוא אמור להביא לשולחן את הביוגרפיה של המטופל, אמונותיו, דפוסי התנהגותו ואורח חייו. קיימות חמש סוגי שאלות עיקריות: קצרות, פתוחות, מכווינות, מבהירות ורטוריות אותן אפרט כדי שתוכלו להתאים שאלות לסיטואציה, להנחות את המטופל בצורה מדויקת יותר במהלך הטיפול.
השאלות הקצרות הינן חד משמעיות, התשובה להן היא כן או לא, לרוב לא יהא מקום לפרשנות נוספת. העיתוי הנכון לשאול אותן הוא בשלב ווידוא עובדות, בתום מענה על שאלה פתוחה במטרה לסגור נושא או בסגירת שלב בשיחה הפתוחה. לדוגמא, "עד איזה גיל עסקת במקצוע ההוראה" ?, "אילו שיקולים חשובים לך כשאתה מקבל החלטה בסיטואציה הזו" ? "האם טופלת בעבר בפרחי באך"? "מה שאתה בעצם אומר זה שהתחושה הזו עולה כשאתה חוזר מהעבודה הביתה" ?

שאלות פתוחות לעומתן מאפשרות למטופל הזדמנות להרחיב נושא. נשאל שאלה פתוחה כאשר יש צורך לקבל ממד רחב של נושא מסוים. דוגמאות לשאלות פתוחות הן "איזה מתבגר היית" ? "איפה אתה בסיטואציה כשזה קורה" ?
שאלות הכוונה הן שאלות עקיפות שמובילות למטרה מסוימת שמכווין המטפל. נשאל אותן כדי להגיע לסיכום, הבנה, "חתימת חוזה". ניתן גם להשתמש בתום מענה על שאלה פתוחה כדי לסגור נושא.
שאלות הבהרה מטרתן להסביר מסר שמטופל ניסה להעביר אך לא הובן ע"י המטפל. ניתן בנוסף לעשות בהן שימוש גם לאחר שאלה פתוחה או שאלה סגורה.

שאלות דומות אך בעלות מטרה שונה הן שאלות מטכניקות Reflection / Paraphrasing  המאפשרות למטופל לשמוע את מה שאמר כרגע בהדהוד ע"י המטפל. מדובר בטכניקות השאולות מעולם הטיפול ומאפשרות למטופל התבוננות על דבריו.
שאלות רטוריות הן שאלות שהמטופל לא אמור לתת להן תשובה מיידית, ייתכן שיהיו מעוררות ואפילו מרגיזות. יש להיזהר ולשאול אותן רק לאחר הכרות עם המטופל, חשוב לשאול אותן ללא נימת שיפוט היות והן נוטות להישמע כתוכחה.
ככלל, חשוב לתת זמן מספק למחשבה ולמתן התשובה. ירי שאלות בצרורות עלול ליצור חוסר הבנה ואף תחושה שהמטפל  אינו רהוט וחסר בטחון. המטפל חייב לגלות פתיחות היות ולא תמיד התשובות "יסתדרו לו". עליו לגלות הכרת תודה למטופל על הפתיחות וההעזה שבהיחשפות. רצוי שהתגובה תכלול חיזוק מילולי/ גופני, תוביל לשאלה נוספת או עבודה בטכניקת השיקוף.

לסיכום, מודעות המטפל לתהליכים טבעיים אשר עלולים ליצור הטיות בשלב האבחון הנן קריטיות. המלצתי העיקרית היא לשוב ולבחון את האבחנה לאורכו של תהליך העבודה עם המטופל, בפרט שקורים דברים ש"לא מסתדרים" עם המטופל. טכניקת שאילת השאלות היא בלב ליבו של הדואט בין המטפל למטופל בפרחי באך. באמנות כמו באמנות,  ככל שמתאמנים יותר עושים את זה טוב יותר.

הכנת פורמולה אישית מתמציות פרחי באךדלג על הכנת פורמולה אישית מתמציות פרחי באך

הכנת פורמולה אישית מתמציות פרחי באך

הרכבת פורמולה של תמציות באך למצבים רגשיים שונים המתאימה בדיוק עבורך, בבקבוקון טיפולי אישי

לחצ/י כאן להרכבת פורמולה אישית

יצירת קשרדלג על יצירת קשר

יצירת קשר

*
*
מין
* שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה
*
checked
עבור לתוכן העמוד