חיפושדלגו ל חיפוש
דלגו ל
איכויות וכישורים של מטפלים בפרחי באך
המפגש בין מטפל בפרחי באך לבין מטופליו, מזמין אותנו להביא לידי ביטוי שני היבטים מרכזיים:
א. איכויות אישיות – שאנו מחדדים את המודעות אליהם שוב שוב, הן בלימודי הכשרת המטפלים הון במהלך מסגרת העבודה המקצועית/
ב. כישורים נלמדים – שאנו מבססים עם ההתנסות בקליניקה, והנסיון המקצועי המצטבר עם השנים.
א. איכויות (תכונות)
1. אמפתיה – הכלה, להיות רגיש, ולשדר למטופל את ההבנה שלך להתנסותו
2. יושר – להיות אותנטי, ולא מלאכותי ביחסך לאחרים.
3. קבלה – להמנע מביקורתיות ושיפוטיות, ולהעריך אדם בשל עצמו.
המטפל מיישם איכויות אלו תוך שהוא קשוב למטופל ומגיב בצורה מילולית ולא מילולית כפי שמתאים.
ב. כישורים (יכולות)
1. התבוננות וצפייה
לצפות בהתנהגות הלא מילולית (תנועות גוף, צורת הישיבה, הבעות פנים וכן הלאה).
2. הקשבה פעילה
א. שים לב לנושאים מרכזיים וביטויים שחוזרים על עצמם בדברי המטופל.
ב. שים לב למה שהמטופל לא אומר: השתיקות, אנחות וכן הלאה.
ג. שיקוף: לחזור באוזני המטופל על מה ששמעת (במלותיו הוא).
ד. ניסוח מחדש: לחזור על דברי המטופל בניסוח שלך – מאפשר למטופל לאשר או לדחות את ההבנה שלך למה שנאמר.
ה. חסימות אפשריות (של המטפל) בדרך להקשבה פעילה:
* הקשבה בכאילו – כלפי חוץ אתה משדר הקשבה מלאה אך המוח עסוק במקום אחר.
* תפיסת הבמה – מחכה לרגע המתאים כדי להעביר את השיחה לצד שלך ומדבר על עצמך.
* הקשבה סלקטיבית – הקשבה רק למה שמעניין אותך.
* הקשבה נעולה – כשהראש נעול, מסיק מסקנות לפני שנאמרו, החלטה מראש שהנאמר אינו מעניין.
* הקשבה מתגוננת – רואה מראש בכל מה שנאמר התקפה עליך או על רעיונותיך.
* מתקפת פתע או אמבוש – לחכות לרגע בשיחה כדי לקפוץ פנימה עם ביקורת ושיפוטיות כדרך להשגת נקודות יתרון.
* הקשבה בלתי רגישה – תגובות רגשיות לא מתאימות להתנסות הרגשית עליה מדבר המטופל.
* התרכזות יתר בנושא – עד כדי אובדן היכולת להקשיב למה שהמטופל באמת אומר.
הקשבה פעילה של המטפל כוללת:
1. תנוחה רגועה.
2. שפת גוף פתוחה וזורמת.
3. קשר עין (מבלי לנעוץ מבטים בצורה חודרנית).
4. ללא הפרעות בלתי מתחשבות ובלתי רגישות.
5. ללא תנועתיות יתר או התעסקות עם דברים אחרים (עט, שיער וכן הלאה).
6. תקשורת לא מילולית (הנהון בראש, חיוך מעודד וכן הלאה).
7. ללא הפרעות מבחוץ (רעש, טלפונים וכן הלאה).
3. שאילת שאלות
האופן שבו תשאל את השאלות יקבע את תוכן התשובות והתגובות שאותן תקבל. השאלות צריכות להיות רלוונטיות למה שמספר המטופל ולהרחיב את התובנה וההבנה שלך את מצבו. השאלות מאפשרות למטופל הזדמנות לראות אתמצבו באור חדש.
* שאלות פתוחות - סוג זה של שאלות מאפשר למטופל להרחיב את היריעה על ההערות הקודמות שלו. אלה גם שאלות המנחות להמשך הנרטיב – לעודד המשך הסיפור הזורם.
* שאלות סגורות - להגביל את תשובת המטופל לתשובות כן ולא, לאישור מידע או להכחשתו ולקבלת פרטי מידע מדויקים.
לסיכום
אתה אוסף את חוטי המידע שמסר המטופל ומשקף לו אותם בחזרה בדרך של חיבור המידע יחדיו. ניתן להשתמש בזה באמצע תהליך הפגישה כדי לחבר למידע ממפגשים קודמים. לקראת סוף הפגישה הטיפולית כדרך לבחירת התמציות המתאימות.
מאת עדנה דביר - BFRP, ABFRP, מטפלת מוסמכת מטעם מרכז באך באנגליה, בעלת מרכז מפתן לטיפולים והכשרות, מרצה בקורסים לפרחי באך במכללות. 052-2351315 | Edna.dvir@gmail.com
בר ימיןדלגו ל בר ימין
הכנת פורמולה אישית מתמציות פרחי באךדלגו ל הכנת פורמולה אישית מתמציות פרחי באך
הכנת פורמולה אישית מתמציות פרחי באך
הרכבת פורמולה של תמציות באך למצבים רגשיים שונים המתאימה בדיוק לצרכים שלך, בבקבוקון טיפולי אישי